1. Mengkhususkan malam Jumaat untuk qiamullail dan siang Jumaat untuk berpuasa.
عَنْ أَبِي هُرَيْرَةَ رَضِيَ اللَّهُ عَنْهُ ، عَنِ النَّبِيِّ صَلَّى اللَّهُ عَلَيْهِ وَسَلَّمَ ، قَالَ : ” لَا تَخْتَصُّوا لَيْلَةَ الْجُمُعَةِ بِقِيَامٍ مِنْ بَيْنِ اللَّيَالِي ، وَلَا تَخُصُّوا يَوْمَ الْجُمُعَةِ بِصِيَامٍ مِنْ بَيْنِ الْأَيَّامِ ، إِلَّا أَنْ يَكُونَ فِي صَوْمٍ يَصُومُهُ أَحَدُكُمْ ” .
Daripada Abu Hurairah Radiallahu ‘anhu, Rasulullah Sallallahu ‘alaihi wasallam bersabda: Janganlah kalian mengkhususkan malam Jumaat untuk melakukan Qiamullail, dan janganlah kalian mengkhususkan hari Jumaat untuk berpuasa kecuali jika ia merupakan puasa yang sering salah seorang daripada kalilan lakukannya [Sahih Muslim: 1937]
2. Bercakap ketika khatib berkhutbah
عَنِ ابْنِ شِهَابٍ ، قَالَ : أَخْبَرَنِي سَعِيدُ بْنُ الْمُسَيِّبِ ، أَنَّ أَبَا هُرَيْرَةَ أَخْبَرَهُ ، أَنّ رَسُولَ اللَّهِ صَلَّى اللَّهُ عَلَيْهِ وَسَلَّمَ قَالَ : ” إِذَا قُلْتَ لِصَاحِبِكَ يَوْمَ الْجُمُعَةِ أَنْصِتْ وَالْإِمَامُ يَخْطُبُ فَقَدْ لَغَوْتَ “
Ibn Syihab berkata: Sa’id bin al-Musayyib memberitahu aku bahawa Abu Hurairah Radiallahu ‘anhu menyatakan kepadanya bahawa Rasulullah Sallallahu ‘alaihi wasallam bersabda: Apabila seseorang daripada kalian berkata kepada sahabatnya ‘DIAM’ pada hari Jumaat, sedangkan imam sedang berkhutbah. Sesungguhnya engkau telah melakukan perbuatan yang sia-sia [Sahih al-Bukhari: 888]
3. Membuat hal lain ketika khutbah seperti berzikir, berdoa, bermain telefon bimbit, menderma wang ke dalam tabung masjid dan sebagainya
عَنْ أَبِي هُرَيْرَةَ ، قَالَ : قَالَ رَسُولُ اللَّهِ صَلَّى اللَّهُ عَلَيْهِ وَسَلَّمَ : ” مَنْ تَوَضَّأَ فَأَحْسَنَ الْوُضُوءَ ، ثُمَّ أَتَى الْجُمُعَةَ فَاسْتَمَعَ وَأَنْصَتَ ، غُفِرَ لَهُ مَا بَيْنَهُ وَبَيْنَ الْجُمُعَةِ ، وَزِيَادَةُ ثَلَاثَةِ أَيَّامٍ ، وَمَنْ مَسَّ الْحَصَى فَقَدْ لَغَا “
Abu Hurairah Radiallahu ‘anhu berkata: Rasulullah Sallallahu ‘alaihi wasallam bersabda: Sesiapa yang berwudhu dan membaguskan wudhunya, kemudian mendatani solat Jumaat lalu dia mendengar (khutbah) dan diam. Diampunkan untuknya apa yang ada antara hari itu dan Jumaat yang akan datang, dan ditambah tiga hari. Sesiapa yang menyentuh/bermain-main dengan batu kerikil (ketika khutbah) sesungguhnya dia melakukan hal yang sia-sia [Sahih Muslim: 1425]
4. Melakukan jual beli selepas azan kedua
Firman Allah Taala:
يَاأَيُّهَا الَّذِينَ ءَامَنُوا إِذَا نُودِيَ لِلصَّلَاةِ مِنْ يَوْمِ الْجُمُعَةِ فَاسْعَوْا إِلَى ذِكْرِ اللَّهِ وَذَرُوا الْبَيْعَ
يَاأَيُّهَا الَّذِينَ ءَامَنُوا إِذَا نُودِيَ لِلصَّلَاةِ مِنْ يَوْمِ الْجُمُعَةِ فَاسْعَوْا إِلَى ذِكْرِ اللَّهِ وَذَرُوا الْبَيْعَ
Wahai orang yang beriman. Apabila dipanggil untuk mendirikan solat pada hari Jumaat. Bersegerahlah untuk mengingati Allah, dan tinggalkan urusan jual beli [Al-Jumu’ah: 9]
5. Melangkah tengkuk-tengkuk manusia semata-mata untuk mendapatkan saf hadapan
عَنْ أَبِي الزَّاهِرِيَّةِ ، قَالَ : كُنَّا مَعَ عَبْدِ اللَّهِ بْنِ بُسْرٍ صَاحِبِ النَّبِيِّ صَلَّى اللَّهُ عَلَيْهِ وَسَلَّمَ يَوْمَ الْجُمُعَةِ ، فَجَاءَ رَجُلٌ يَتَخَطَّى رِقَابَ النَّاسِ ، فَقَالَ عَبْدُ اللَّهِ بْنُ بُسْرٍ : جَاءَ رَجُلٌ يَتَخَطَّى رِقَابَ النَّاسِ يَوْمَ الْجُمُعَةِ وَالنَّبِيُّ صَلَّى اللَّهُ عَلَيْهِ وَسَلَّمَ يَخْطُبُ ، فَقَالَ لَهُ النَّبِيُّ صَلَّى اللَّهُ عَلَيْهِ وَسَلَّمَ : ” اجْلِسْ فَقَدْ آذَيْتَ ” .
Daripada Abu Hurairah Radiallahu ‘anhu: Kami bersama dengan Abdullah Bin Busr, iaitu seorang sahabat nabi Sallallahu ‘alaihi wasallam, pada hari Jumaat. Datang seorang lelaki lalu melangkahi tengkuk-tengkuk manusia. Abdullah Bin Busr pun berkata: Seorang lelaki telah datang dan melangkahi tengkuk-tengkuk manusia pada hari Jumaat dan Nabi Sallallahu ‘alaihi wasallam sedang berkhutbah. Nabi Sallallahu ‘alaihi wasallam berkata kepada lelaki tersebut: Duduklah, sesungguhnya engkau telah mengganggu (jemaah lain) [Sunan Abi Daud: 945, Shaikh al-Albani mensahihkannya]
6. Memanjangkan khutbah dan memendekkan solat
قَالَ أَبُو وَائِلٍ : خَطَبَنَا عَمَّارٌ فَأَوْجَزَ وَأَبْلَغَ ، فَلَمَّا نَزَلَ ، قُلْنَا : يَا أَبَا الْيَقْظَانِ لَقَدْ أَبْلَغْتَ وَأَوْجَزْتَ ، فَلَوْ كُنْتَ تَنَفَّسْتَ ، فَقَالَ : إِنِّي سَمِعْتُ رَسُولَ اللَّهِ صَلَّى اللَّهُ عَلَيْهِ وَسَلَّمَ ، يَقُولُ : ” إِنَّ طُولَ صَلَاةِ الرَّجُلِ وَقِصَرَ خُطْبَتِهِ ، مَئِنَّةٌ مِنْ فِقْهِهِ ، فَأَطِيلُوا الصَّلَاةَ ، وَاقْصُرُوا الْخُطْبَةَ ، وَإِنَّ مِنَ الْبَيَانِ سِحْرًا “
Abu Wa’il berkata: ‘Ammar berkhutbah kepada kami dengan ringkas dan jelas. Ketika dia turun, kami berkata,”Hai, Abal Yaqzhan (kunyah ‘Ammar). Engkau telah menyampaikan dengan jelas dan ringkas, seandainya engkau panjangkan sedikit!” Dia menjawab,”Aku telah mendengar Rasulullah Sallallahu ‘alaihi wa sallam bersabda,’Sesungguhnya panjang solat seseorang, dan pendek khutbahnya merupakan tanda kefahamannya. Maka panjangkanlah solat dan pendekanlah khutbah! Dan sesungguhnya sebahagian penjelasan merupakan sihir.[Sahih Muslim: 1443]
7. Berpuasa pada hari Jumaat tanpa puasa sehari sebelum atau selepasnya, kecuali ia hari yang seseorang biasa berpuasa seperti puasa Asyura dan sebagainya.
عَنْ أَبِي هُرَيْرَةَ رَضِيَ اللَّهُ عَنْهُ ، قَالَ : سَمِعْتُ النَّبِيَّ صَلَّى اللَّهُ عَلَيْهِ وَسَلَّمَ ، يَقُولُ : ” لَا يَصُومَنَّ أَحَدُكُمْ يَوْمَ الْجُمُعَةِ ، إِلَّا يَوْمًا قَبْلَهُ أَوْ بَعْدَهُ “
Abu Hurairah Radiallahu ‘anhu berkata: Aku mendengar Rasulullah Sallallahu ‘alaihi wasallam bersabda: Janganlah seseorang berpuasa pada hari Jumaat kecuali jika dia berpuasa sehari sebelum atau selepasnya [Sahih al-Bukhari: 1859]
Syaban 13 Tahun 1432 Hijrah
Sumber: http://www.intisonline.com
No comments:
Post a Comment
Jazakallahu Khairan atas perkongsian komen anda