Assalamualaikum Ya Akhi Ya Ukhti

Jom Solat..

Peperiksaan LLB 2013.. Bitaufiq Wan Najah

Computer Repair & Service

Rakan Bloggers

Banner

Monday, December 26, 2011

Doa Perlindungan & Elak Dari Fitnah Orang

Assalamualaikum wbt kawan2 bloggers.

Entri kali ini berkenaan dengan penggunaan Laman Sosial. Apa Lagi kalau bukan Facebook kann....Dlu Hebat dengan Myspace dan Friendster. Tp sejak wujudnya FACEBOOK. Lagi teruk pengaruhnya. Darilah Umur 8 Tahun Sehingga Umur 70 tahun ada akaun facebook.Bayangkan, Malaysia memduduki Tempat KE-17 pengguna Facebook terbanyak.. Hebat tu..Ranking kedudukan Universiti jauh Jatuh. Saya tak faham kenapa budak2 kecik yang baru darjah 2 perlu di ajar menggunakan FB. apakah Rasionalnya. Seringkali kita dengar berbagai-bagai kes negatif yang berlaku dalam Laman Sosial ni. Sehinggakan ada kes bunuh, rompak dan sebagainya.

Sangat Simple, kalau kita share maklumat peribadi kita sperti alamat rumah dan no telefon. Maka Perkara-perkara buruk seperti KES SAMUN, ROGOL, BUNUH DAN PELBAGAI ANCAMAN BAHAYA yang mudah berlaku kerana SYAITAN YANG BERTOPENGKAN MANUSIA sentiasa memeerhatikan kita. Jadi, Tolonglah..Jangan Share apa-apa maklumat peribadi anda di laman sosial FB.. Saya pasti dan yakin , Pihak Syarikat Facebook boleh akses semua akaun-akaun kita tanpa pengetahuan kita.

Bagi Pengguna Kaum Hawa pula. Jangan la share gambar2 anda walaupun gambar yang menutup aurat sepernuhnaya sbb ada sesetengah pihak yang tidak bertanggungjawab mencuri gambar anda, membogelkan gambar anda dan masukkan ke dalam blog-blog mereka. AWAS... kerana kebanyakan software sekarang seperti Adobe PS mampu untuk membogelkan gambar..

Yang Sering berlaku dalam FB ini biasalah, mengumpat sana sini, mengfitnah orang lain dan macam-mcam lagi. Kita sebagai umat islam sepatutnya mengelakkan semua perkara2 sebegitu demi Kebaikan Umat Islam Sejagat. Semua ini hanya akan memusnahkan dan mengugat kekuatan Islam sendiri.Marilah kita sama-sama mengambil inisiatif dengan mengguna Laman FB ini dengan tujuan kebaikan. Sebarkan Dakwah2 Islam kan bagus. Ayuh amalkan doa berikut setiap kali kita mengunakan apa-apa Laman sosial mahupun dalam kehidupan seharian kita. Moga Allah Lindungi Umat Islam. Amin

-mohamad thamim anshaari-

No comments:

Post a Comment

Jazakallahu Khairan atas perkongsian komen anda

 

Copyright © 2012 Reserved to MOHAMAD THAMIM ANSHAARI Design by CikBulat